top of page

De ce este atât de importantă planificarea strategică în România?


Trăim într-o perioadă de schimbări continue.

Einstein a spus că nebunia se defineşte prin a face în mod repetat aceleaşi lucruri şi a aştepta rezultate diferite. Dacă continui să faci ceea ce faci de obicei, ajungi să ai rezultatele pe care le-ai avut dintotdeauna. De fapt, nu este chiar aşa deoarece, în timp ce lucrurile se schimbă în jurul nostru – clienţii, competiţia, tehnologia, economia, reglementările şi multe altele – iar noi continuăm să facem ceea ce facem dintotdeauna, nu numai că vom obţineaceleaşi rezultate ci vom merge din rău în mai rău.

Să vedem ce s-a întâmplat cu Nokia, cel mai mare vânzător de pe piaţa telefoniei mobile… A continuat să facă ceea ce a făcut mereu, în timp ce telefoanele Smartphone, cum ar fi iPhone, au câștigat părţi imense din piaţa de desfacere iar preţul acţiunilor a scăzut vertiginos. Ce s-a întâmplat cu General Motors, cel mai mare producător din industria auto? Nu a schimbat nimic din ceea ce făcea însă pieţele de desfacere, clienţii, competiţia s-au schimbat iar General Motors a dat faliment. Lista companiilor care fie nu au recunoscut schimbările care aveau să vină, fie nu au făcut nimic pentru a întâmpina aceste schimbări este lungă – şi niciuna nu are un final fericit.

Prima sarcină a unui manager este aceea de a se asigura că afacerea va supravieţui. Acest lucru poate fi făcut doar cu o viziune strategică şi un pic de planificare strategică.

Obiectivul planificării strategice este acela de a crea schimbare controlată. Este vorba despre trei lucruri:

1. să te pregăteşti pentru inevitabil,

2. să rezolvi lucrurile nedorite şi

3. să controlezi ceea ce poate fi controlat

Exemplul cel mai des întâlnit este acela al unei veveriţe. Venirea iarnii este o certitudine, prin urmare, dacă nu face ceva pentru a se pregati (lucrurile nedorite), va muri de foame. Poate insă să adune alune şi să le depoziteze pentru iarnă - aceste lucruri le poate controla rezolvând astfel inevitabilul şi lucrurile care nu sunt de dorit.

România trece printr-o mare schimbare. Economia a intrat la apă în ultimii doi ani şi se chinuie să ajungă la un nivel normal. Uniunea Europeană se concentrează pe problemele Greciei, Portugaliei, Italiei, Spaniei şi Irlandei. Economiile mari ale lumii, cu excepţia Chinei, se străduiesc să evite recesiunea. Pieţele externe şi cererea externă se diminuează. Şomajul este aproape de 7%. Trăim vremuri grele. România a demonstrat o putere şi o adaptabilitate deosebită şi s-a schimbat enorm din 1989 până în prezent. Dar pentru a continua adaptarea şi creşterea, sectorul de afaceri şi organizaţiile trebuie să identifice oportunităţile, să se concentreze pe direcţia schimbărilor, să identifice punctele forte şi să-şi dezvolte o viziune și o abordare strategică în tot ceea ce fac.

Planificarea strategică înseamnă, înainte de toate, sa lămurești câteva lucruri cheie despre afacerea ta. Ce faci cu adevărat?

Care sunt cerinţele pe care încerci să le îndeplineşti?

Cine sunt clienţii tăi?

Care sunt nevoile lor?

Care sunt dorinţele lor?

Orice organizaţie are clienţi şi nu neapărat persoane care plătesc pentru un anumit lucru. Spitalele îi numesc pacienţi, departamentele guvernamentale îi numesc contribuabili sau beneficiari ai serviciilor. Clienţii au nevoi şi dorinţe şi, pentru a fi eficientă, o organizaţie nu este de ajuns să răspundă acestor nevoi şi dorinţe, ci trebuie să fie capabilă să observe și modul în care acestea evoluează.

Planificarea strategică mai înseamnă şi să îți cunoști punctele forte – care sunt lucrurile pe care le faci bine, ce te face diferit, care sunt lucrurile pentru care oamenii vor acces la produsele şi serviciile tale. Dar înseamnă şi să identifici şi să îţi recunoşti slăbiciunile - care sunt lucrurile pe care nu le faci destul de bine, de ce nu atragi clienţi, care sunt lucrurile pe care le faci şi nu sunt cel puţin la fel de bune cu ale competiţiei, ce din ceea ce faci este riscant sau foarte influențat de schimbări? Procesul de planificare strategică te face să identifici aceste lucruri, să te gândești la ele şi să decizi cum să acţionezi cel mai bine.

Eşti plătit doar pentru punctele forte, nimeni nu te va plăti pentru slăbiciuni.

Planificarea strategică vorbește despre direcţie, încotro trebuie să se îndrepte afacerea ta, despre cum să obţii avantaje datorită punctelor tale forte şi cum să le aplici pentru a obţine profit. Nu are nici o legătură cu previziunea. Nu vorbim despre a ghici viitorul, nimeni nu poate face acest lucru. Însă e vorba despre a căuta trenduri, oportunităţi, schimbări. Nu discutăm despre a urma un plan cu ochii închişi ci despre evaluarea continuă a situaţiei şi despre abordări imprevizibile.

Nici o afacere nu poate supravieţui şi mai ales nu poate reuşi fără planificare strategică. Dacă nu ştii unde te afli, nu poţi ajunge niciodată altundeva. Dacă nu ştii încotro te îndrepţi, vei umbla fără nicio ţintă până când te stingi. Dacă te pierzi în pădure este foarte important să ai câteva instrumente. Ca de exemplu busola - îţi arată direcţia. Ar fi bine să ai unelte cu care să obţii mâncare şi să ştii cum să găseşti o sursă de apă. Timpul petrecut pentru a planifica ce vei face mai departe este foarte important, mai important decât să începi să umbli fără să gândeşti bine.

Procesul de planificare strategică îţi oferă uneltele de care ai nevoie pentru a ajunge acolo unde îţi doreşti.

Este foarte important ca managerii români să înveţe despre planificarea strategică în acest punct al dezvoltării economiei naționale. Drumul este plin de capcane, pericole, furtuni dar pentru aceia care se pot strecura printre ele, există o recompensă enormă. Dacă firmele din România vor învăţa cum să treacă peste aceste obstacole, vor creşte valoarea şi vor prospera impreuna cu intreaga ţară.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • LinkedIn Social Icon
bottom of page