De ce este atât de importantă planificarea strategică în România?
Trăim într-o perioadă de schimbări continue.
Einstein a spus că nebunia se defineşte prin a face în mod repetat aceleaşi lucruri şi a aştepta rezultate diferite. Dacă continui să faci ceea ce faci de obicei, ajungi să ai rezultatele pe care le-ai avut dintotdeauna. De fapt, nu este chiar aşa deoarece, în timp ce lucrurile se schimbă în jurul nostru – clienţii, competiţia, tehnologia, economia, reglementările şi multe altele – iar noi continuăm să facem ceea ce facem dintotdeauna, nu numai că vom obţineaceleaşi rezultate ci vom merge din rău în mai rău.
Să vedem ce s-a întâmplat cu Nokia, cel mai mare vânzător de pe piaţa telefoniei mobile… A continuat să facă ceea ce a făcut mereu, în timp ce telefoanele Smartphone, cum ar fi iPhone, au câștigat părţi imense din piaţa de desfacere iar preţul acţiunilor a scăzut vertiginos. Ce s-a întâmplat cu General Motors, cel mai mare producător din industria auto? Nu a schimbat nimic din ceea ce făcea însă pieţele de desfacere, clienţii, competiţia s-au schimbat iar General Motors a dat faliment. Lista companiilor care fie nu au recunoscut schimbările care aveau să vină, fie nu au făcut nimic pentru a întâmpina aceste schimbări este lungă – şi niciuna nu are un final fericit.
Prima sarcină a unui manager este aceea de a se asigura că afacerea va supravieţui. Acest lucru poate fi făcut doar cu o viziune strategică şi un pic de planificare strategică.
Obiectivul planificării strategice este acela de a crea schimbare controlată. Este vorba despre trei lucruri:
1. să te pregăteşti pentru inevitabil,
2. să rezolvi lucrurile nedorite şi
3. să controlezi ceea ce poate fi controlat
Exemplul cel mai des întâlnit este acela al unei veveriţe. Venirea iarnii este o certitudine, prin urmare, dacă nu face ceva pentru a se pregati (lucrurile nedorite), va muri de foame. Poate insă să adune alune şi să le depoziteze pentru iarnă - aceste lucruri le poate controla rezolvând astfel inevitabilul şi lucrurile care nu sunt de dorit.
România trece printr-o mare schimbare. Economia a intrat la apă în ultimii doi ani şi se chinuie să ajungă la un nivel normal. Uni