top of page

De ce 'Oceanul albastru' schimba lumea?


Inainte de a incepe as vrea sa fac o scurta radiografie a lumii in care traim astazi.

De unde venim? Unde ne ducem? Daca studiem cateva surse putem spune ca suntem in locul potrivit, la momentul propice. Mai exact:

  • Speranta de viata la nivel global a crescut de la 26 ani acum 200 de ani la 67 ani (vezi grafic 1)

  • Numarul de democratii a crescut de la 0 la 90 in 150 ani (vezi grafic 2)

  • Nivelul de saracia a scazut semnificativ in ultimii 20 de ani si se estimeaza ca pana in 2030 saracia va dispare (vezi grafic 3)

  • Razboaiele sunt pe cale de disparitie (vezi grafic 4)

  • In ultima suta de ani numarul orelor lucrate aproape s-a injumatatit (grafic 5)

  • Nivelul de educatie a crescut semnificativ (grafic 6)

  • Unele estimari spun ca pana in 2020 toata populatia globului ar putea fi conectata (grafic 7), ducand la un numar de peste 35 miliarde de echipamente interconectate (grafic 8)

  • Costul lansarii unui startup in tehnologie/internet a scazut in 10 ani de la o medie de 5 milioane USD la 5,000 USD (grafic 9)

In concluzie traim mai bine. Mult mai bine decat acum 100 de ani, insa prinsi in valtoarea vietii nu realizam asta. Omul a evoluat in ultima suta de ani mai mult decat a evoluat de la aparitia sa.

Evident ca unul din motoarele cresterii este dezvoltarea tehnologica, care este eminamente exponentiala. In domeniul IT viteza de schimbare este impresionanta. Tehnologia se schimba de la o zi la alta; doar un procent de crestere zilnica de 2% poate duce intr-un an la o crestere de 1,377%. Insa trebuie sa facem acest lucru cu precautie fiinca tehnologia folosita fara discernamant se poate intoarce impotriva ‘creatorului’.

Dar sa nu divagam si sa luam partea pozitiva a ecuatiei.

Asadar in cativa ani am putea avea un increment de cateva miliarde de oameni conectati, care fara bariere de cost pot crea, descoperi, inventa, inova.

Acesta este contextul in care traim astazi. Iar schimbarea exponentiala a mediului in care traim a fost generata de dezvoltarea in avalansa a multor ‘oceane albastre’.

Dar ce este un ocean albastru?

Este cea mai noua abordare strategica in lume, o abordare in care paradigma ‘parintelui strategiei’-Michael Porter, DIFERENTIERE SAU COST este provocata. Mai exact ‘blue ocean’ spune ca se poate face simultan DIFERENTIERE SI COST, iar diferentele fundamentale fata de ‘oceanul rosu’ le puteti vedea in graficul 10:

Fondatorii conceptului ‘Blue Ocean’, KimChan si Renee Mauborgne au studiat peste 150 de oceane albastre din ultima suta de ani, in peste 30 de industrii, de la Ford la inceputul secolului XX pana la Apple si Cirque de Soleil. Statistic, afacerile de tip ‘blue ocean’, desi mult mai putine la numar, genereaza venituri si profituri semnificativ mai mari decat afacerile din ‘oceanele rosii’, vezi graficul 11:

Pentru a exemplifica sa luam un caz cunoscut:

Marriott, una din cele mai mari retele de hoteluri din lume a construit incepand din anii ’20 un adevarat imperiu:

  • 5,011 hoteluri;

  • 1,200,000 camere (liste de cazare);

  • valoare de piata de 38 miliarde USD.

In aceeasi industrie, in contextul introducerii pe care am facut-o, cativa oameni au indraznit si au creat un ‘ocean albastru’. De la zero. Mai exact s-au infiintat in 2008 si in 8 ani au reusit sa faca ceea ce a facut Marriott in aproape 100 de ani:

  • 3,000,000 liste de cazare (echivalentul a peste 10,000 hoteluri)

  • valoare de piata de 30 miliarde USD

În mod similar, în 2009 a fost lansat un nou startup. Este in peste 80 de tari si are o valoare de piata de aprox 70 miliarde USD. Probabil v-ati dat seama ca este vorba despre Airbnb si Uber. Insa nu numai Statele Unite au fost sursa acestor oceane albastre. In UK, Deliveroo a ajuns doar in 3 ani la o valoare de piata de peste 5 miliarde USD.

De la criza din 2008, confluența schimbărilor structurale în tehnologie, economie și societate a dat naștere unei forme radicale noi de comerț colaborativ, bazată pe democratizarea capitalului fizic și uman.

Acest comerț de colaborare reprezintă un nou model de afaceri care permite companiilor să contrazică principiile economice tradiționale unde abordarea era fie de diferentiere (care presupune de obicei pret mare) fie de cost (atunci cand structura de costuri este imbatabila).

Aceste 3 exemple au la baza resursele neatinse/ascunse (de exemplu milioanele de case private/conace/castele, etc din Airbnb) si strategia oceanului albastru.

In oceanele albastre, cererea este mai degraba creata si nu ‘furata’ de la competitori, care in acest caz sunt absolut irelevanti.

In concluzie, ne asteapta un viitor bun, plin de oceane albastre. Iar noi, avem componenta creativa suficient de bine dezvoltata, mai ales in zona IT. Putem crea usor oceane albastre, avand o bariera mica pentru startup in zona tehnologica. Insa aceste produse trebuie marketate, iar aici avem nevoie de resurse. Semnificative. Venture capital, care din pacate nu exista. Si un plan si putina structura, altfel costul de oportunitate ar putea fi mare.

Sa ne inecam in propriul…ocean albastru.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • LinkedIn Social Icon
bottom of page